tisdag 11 december 2012

Bara jag och plogbilen är vaken

Det går mot jul och skolavslutningarna ligger runt hörnet. Som vanligt blåser debatten om avslutningarnas vara eller icke vara upp igen. Pinsamma händelser som den i Laxå med pepparkaksförbud. Vanliga diskussioner om huruvida vi vågar sjunga julsånger. På vissa håll låter det, sluta böla och njut av våra traditioner. På vissa håll låter det, det här är nya traditioner. Den riktiga svenska tomten är egentligen liten och grå.

Jag vet inte vad jag ska tycka. Klart att jag gillar de svenska julpsalmerna. Jag tycker också att det är trevligt med jultraditioner, julen var min favorit under skoltiden. Mörkt, mysigt, tända ljus och pysseldag. Eller julbordet hos mormor och morfar. Men det är mina traditioner. Jag gillar dem och jag delar gärna med mig, titta här hur mysigt det är. Smaka på det här, det är supergott. Lyssna på den här psalmen, den är trevlig. Men jag tänker inte kasta det i ansiktet på någon. Jag lånar gärna av dina traditioner.

I den här debatten om det får sjungas Stilla Natt i kyrkan eller om man har avslutningen i gympasalen istället. Är det någon icke pk-svensk som blivit tillfrågad? Har någon blivit tillfrågad om de tar illa upp av Stilla Natt?

Med december kommer också musikhjälpen och jag vill tipsa om att önska en låt eller två för en god sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar