onsdag 2 oktober 2013

5 års erfarenhet är ett krav.

Jag sitter och slentrianletar jobb på platsbanken. Det är inte mycket som passar där för tillfället. Jag är tveksam till att få jobb via arbetsförmedlingen, tror mer på de kontakter jag har. Det kommer nog ordna upp sig snart.

Iallafall. Snubblade över en annons som avslutades såhär:

Utbildning/Erfarenhet
Anställningen är på timmar, vid behov. Dokumenterad 5 -års erfarenhet är ett krav

Vänta nu. Ett jobb på timmar. Vid behov. Med andra ord, osäker anställningsform, inte säkert att man får mer än halvtidsarbete. Ändå krävs det 5 års erfarenhet för jobbet. Jag undrar, hur ska ungdomar då komma ut på arbetsmarknaden om det krävs 5 års erfarenhet för ett extrajobb?

Mitt första riktiga arbete fick jag nästan direkt efter att ha avslutat gymnasiet. De visste att jag var ung, de var medvetna om att jag ännu inte var färdiglärd. Men de gav mig en chans att visa vad jag kunde. Jag visade och hade efter ett halvår stort ansvar över vad jag gjorde. Nog hade någon med mer erfarenhet gjort jobbet med färre nybörjarfel. Men hur skulle ungdomar komma in på arbetsmarknaden om vi inte får lov att visa vad vi kan och får lov att göra fel? Vi är väldigt duktiga, vår generation är extremt välutbildade. Det sätts höga krav på barn redan från 5-6 års ålder. Lita då på oss och ge oss en chans. Det är ungdomen som behövs i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar