tisdag 7 maj 2013

I oceaner av skit tar vi oss uppåt.

Man kan inte baka bröd på ilska. Det är alldeles för känsligt. Bröd behöver eftertanke och omvårdnad. Ett mjukt handlag och magkänslan ger det perfekta brödet. Ingen ilska i världen har någonsin gett bra bröd. Jobbigt men sant så har pågenreklamen rätt. "Vi bakar med kärlek". Får väl använda det gamla uttrycket "ingen rök utan eld" där. 

Jag var arg imorse. Mycket undantryckt ilska. Har burit på den ett par dagar. Har inte haft någon perfekt bakning på länge nu. Har legat på gränsen. Idag blev det för mycket och jag brände en hel ugn med bröd. Inte kul. Ansåg mig besegrad och gav över till min kollega. Tack för att du kan rädda upp sånna situationer. 

Vissa gånger är det bästa man kan göra att ge upp, faktiskt. Sällan har man vunnit kärlek genom ilska. Istället åker jag hem till lugnet i skogen hos mamma och pappa. Ska göra något åt ilskan för att kunna behandla mitt bröd med den värdighet det faktiskt kräver. 

1 kommentar: