söndag 19 januari 2014

Feminism handlar om så mycket mer än stereotypa könsroller.

Jag såg precis på det omdiskuterade programmet Fittstim.

Det var ändå intressant och jag undrar vad hennes egentliga tanke med programmet är. Faktum är ändå att det har startat en stor diskussion och F! har fått många nya medlemmar. Feminismen behöver mer uppmärksamhet för många har en väldigt skev bild av dagens feminism. En bild som fokuserar mest på ordet hen och orakade armhålor.

Att definiera sig är för många något man känner att man behöver göra. För vissa är det inget viktigt. Vilket kön man har biologiskt ska inte behöva ha stor betydelse när det gäller det sociala könet.

Jag har funderat mycket på feminism den senaste tiden. I somras hade jag turen att träffa en fantastisk människa som passar mitt temperament, vi har diskuterat det mycket hemma, feminism alltså. För det är svårt att inte fundera på det mycket i den värld vi lever i här. En av de diskussioner vi hade för ett tag sen var just om könsroller. Huruvida vi såg på varandra som man och kvinna. Nog tänder vi på varandras olika kön, men socialt är könet inte viktigt. Nog arbetar vi i någorlunda könsstereotypa yrken (visserligen har jag upptäckt att jag faktiskt försöker slå mig in i den mansdominerade delen av mitt yrke vilket inte är så lätt alla gånger), men det är på grund av intressen. Mitt intresse för bakning kommer ändå från min far, det intresset har inget med mitt kön att göra. Att våra intressen stämmer in i könsstereotypen betyder inte att vi ska skämmas för våra intressen eller byta till normbrytande yrken bara för att. Vi är individer.

Ja, ja, ja. Det är skillnader mellan könen. MEN. Det är ändå större skillnad på oss som individer.

Jag kallar mig för feminist. Just för jag tror på individens styrka. Jag tror på människors lika rätt. Vi har kommit långt i Sverige, men vi kan göra ännu mer. Bland annat den lönediskriminering som pågår. Dessutom måste alla förstå att jämställdhet handlar om långt många fler "grupper" än bara de stora könsgrupperna. 

Jag har inte tänkt klart än, det här var mest ett sätt att försöka samla tankarna litegrann. Absolut kommer jag fortsätta tänka om det här. Kanske inte här, men fråga mig gärna då istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar